Berghaubits - L/20,5 M/39
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Modell og produksjon
Produsent
Kongsberg Våpenfabrikk
Konstruktør
Major Sverre Selmer
Produksjonsperiode
1939-194?
Tekniske Data
Mekanisme
Halvautomatisk Kilemekanisme
Rørlengde
20,5 cal (1537,5 mm)
Lengde Riflet del
1143 mm
Beskrivelse
Felthaubits M/39 har sprikbar lavett, veskebrems og gassfremfører. Røret er smidd i et stykke av kromnikkelstål. Det er gjenget i bakkant for påskruing av bakstykket og foran for påskruing av munningsbrems. Røret har 28 høyrevridde rifler med stigning fra 5 til 10 grader. Bakstykket er en halvautomatisk, horisontal kilemekanisme med hammerlås Munningsbremsen har to rader radielle åpninger som vender bakover.
I overlavetten er bremseklossen som samtidig er vugge. Bremseblokken har trekantet tverrsnitt og tre langsgående utboringer. To av disse er ved siden av hverandre på toppen, mens den tredje er under midt mellom disse. Den nederste er bremsesylinderen som er fylt med en veskeblanding med en del vann og to deler glyserin. De to øverste er for gassfremførere. Disse er fylt med kvelstoff med et arbeidstrykk på 15 atmosfærer. Rekyllengden justeres automatisk slik at den blir kortere ved høyere elevasjon. Største rekyl i horisontal stilling er 900 mm, og minste rekyl ved maksimal elevasjon er ca 500 mm.
Felthaubitsen har sprikbar lavett med to lavettben med rektangulært tverrsnitt. Hvert ben er delt i to deler der den bakerste delen kan vippes opp og frem ved forflytning. På bakerste del av benene er det en svingbar spade med 4 innstillinger. Innstillingene gjør det mulig å tilpasse spadene til bakkeforholdene. Bakerste del av lavettbenene kan også tas av, og spadene kan festes på den fremste delen. Den fremste delen av lavettbenene har hulrom for feste av løse drag.
Skjoldet består av to halvdeler som holdes sammen av krokbeslag og en slå. Skjoldet er laget av 4 mm tykt panserstål. Hjulene er opphengt på halvaksler som er fjærbelastet slik at lavetten ikke blir påvirket av at hjulene eventuelt står skjevt på bakken. Hjulene har et ca 2 cm tykt gummilag. Senere ble det innført lettmetallsfelger med luftgummi med dimensjoner 6 x 16”.
Kanonen ble ladet med enhetspatron med brisantgranat og granatkardeske. Hylsene er av messing. Ladningssystemet består av 4 normal ladninger og en overladning. Normalladningene var merket fra 1-4 med 1 som høyeste ladning. Overladningen var merket 0. Overladningen veide 340 gram og gav en utgangshastighet på 395 m/s med en granat på 6,5 kg. Dette ga en maksimal skyteavstand på 8700 m.
Etter planen skulle Kongsberg Våpenfabrikk produsere 8 stk av disse som skulle være klare i 1939. I 1940 var disse fortsatt ikke prøveskutt. De tyske okkupantene fullførte produksjonen. 18 september 1945 samtykket Forsvarsdepartementet i at det skulle produseres 36 stk av denne. Produksjonen ble fullført, men disse ble aldri tatt i bruk i Norge.
Merking
Mekanismen er merket med Kronet K, "7,5 cm B/H M.39.", samt serienummer f.eks: "Nr.31.".
Kilder
-
Norsk Artilleritidskrift - Skyts i Felt- og Bergartilleriet 1814-1940, Maj Eirik Davidsen, ISSN 0029-1854
Flere bilder
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 31.
Foto: - - Sverre J. S. Rødven - Serienummer: 32. - Mekanismen er merket med Kronet K, "7,5 cm B/H M.39.", samt serienummer "Nr.32.". B/H står for Berghaubits.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 65.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 65.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 65.
Foto: www.kvf.no - R.W. - Serienummer: 65.
Tilbake til