Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN), Herstal - 7,62x63 - Drivpatron - -
./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-FN-drivpatron-energa-1956-1.JPG
Foto: www.kvf.no - Ronny Øvland - 7,62x63 mm drivpatron for utskyting av Energa granat ved bruk av MECRA utskytingsrør på Garand M1 eller Mauser M/98kF1.
Modell og produksjon
Kaliber
7,62x63
Type
Drivpatron
Modell
-
Produsent
Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN), Herstal
Produsentland
Belgia
Produksjonsår
1956
Tekniske Data
Patronlengde
63,3 mm
Kuletype
Ingen
Hylsemateriale
Messing
Hylselengde
63,25 mm
Bunndiameter
11,95 mm
Tennhettering
Lilla
Beskrivelse
I 1956 anskaffet Norge 50 000 skarpe ENERGA granater fra MECAR i Belgia. Granaten ble brukt for Garand, Mauser M/98kF1 og senere for AG3. Granaten ble satt på et granatutskytningsrør på våpenets munning, og ble skutt ut ved hjelp av en drivpatron. Utgangshastigheten var 75 m/s og maksimal rekkevidde var 550 m. Den praktiske rekkevidden var imidlertid ikke mer enn 200 m.

Granaten ble levert i et papprør med to drivpatroner i kaliber .30-06 tapet fast til styreskaftet på granaten. Dette sikret at soldaten alltid hadde to patroner av riktig type ved åpning av granaten. Disse patronene var i messing. For øvingsgranatene ble bakelittfabrikkens gule plast drivpatroner M58. Disse kom i 50 skuddsesker merket «50 DRIVPATRONER, PLAST, 7,62 mm M. 58 FOR ENERGA GGR, ØVINGS, LOT BF XXXX, BAKELITTFABRIKKEN A/S».

For å skyte ut granatene ble det kjøpt inn 2000 MECAR utskytingsrør for Garand M1 og 3000 utskytningsrør for Mauser M/98kF1. Begge hadde et integrert baksikte som kunne slås opp. Siktet på granatutskytningsrøret var baksikte, mens selve granatkroppen fungerte som forsikte. Begge utskytningsrørene ble levert i et smalt, brunt lærfutteral.

De skarpe ENERGA granatene kom i kasser av 50 granater. Til Norge ble det kjøpt inn 5000 ammunisjonsbokser for to granater med bærereim. Detonatorene og brannrørene le levert separat. Detonatorene ble pakket 100 i hver eske med 20 esker i samme emballasje, til sammen 2000 i hver kasse. Brannrørene ble pakket i trekasser med 25 brannrør i hver. 5 kasser ble pakket i en ny kasse med 125 brannrør i hver.

Før bruk måtte detonator og brannrør monteres. Detonatoren ble montert i en brønn bak på granaten, etter at halerøret var skrudd av. Gjengene på halerøret måtte påføres en tetningsmasse for å gjøre granaten vanntett. Foran på granaten var det et hull for brannrøret dekket av en plasthette og et metallokk gjenget inn i granatkroppen. Beskyttelseshetten kunne fjernes for hånd, mens lokket måtte skrus ut med en mynt eller lignende. Brannrøret ble montert med en tetningsmasse og beskyttelseshetten ble satt tilbake på brannrøret. Fem mann brukte 8 timer på å klargjøre 300 granater til bruk.

Kilder
Flere bilder
./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-FN-drivpatron-energa-1956-2.JPG
Foto: www.kvf.no - Ronny Øvland - Bunnmerke "F N 56" som betyr at hylsen er produsert av Fabrique Nationale d'Armes de Guerre (FN), Herstal, Belgia i 1956.

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-FN-drivpatron-energa-1956-3.JPG
Foto: www.kvf.no - Ronny Øvland - Hylseenden er forseglet med voks.

Brukt i våpen
M/98k F1 - Hæren

M/98k F1 - Flyvåpenet

M/98k F1 - Kystartilleriet