7,62x63 - Drivpatron - Energa

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-BF-drivpatron-energa-1.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - 7,62x63 mm drivpatron for utskyting av Energa √łvingsgranat ved bruk av MECRA utskytingsr√łr p√• Garand M1 eller Mauser M/98kF1.



Modell og produksjon

Kaliber............................. 7,62x63
Type................................ Drivpatron
Modell.............................. Energa
Produsent........................ Bakelittfabrikken A/S
Produsentland.................. Norge
Produksjonsår.................. -


Tekniske Data

Patronlengde.................... 73,0 mm
Patronvekt....................... 9,7 gram
Kuletype.......................... Ingen
Tennhettediameter........... 4,45 mm
Hylsemateriale................. Messing og plast
Bunndiameter................... 11,95 mm
Tennhettering................... Ingen


Beskrivelse

I 1956 anskaffet Norge 50 000 skarpe ENERGA granater fra MECAR i Belgia. Granaten ble brukt for Garand, Mauser M/98kF1 og senere for AG3. Granaten ble satt p√• et granatutskytningsr√łr p√• v√•penets munning, og ble skutt ut ved hjelp av en drivpatron. Utgangshastigheten var 75 m/s og maksimal rekkevidde var 550 m. Den praktiske rekkevidden var imidlertid ikke mer enn 200 m.

Granaten ble levert i et pappr√łr med to drivpatroner i kaliber .30-06 tapet fast til styreskaftet p√• granaten. Dette sikret at soldaten alltid hadde to patroner av riktig type ved √•pning av granaten. Disse patronene var i messing. For √łvingsgranatene ble bakelittfabrikkens gule plast drivpatroner M58. Disse kom i 50 skuddsesker merket ¬ę50 DRIVPATRONER, PLAST, 7,62 mm M. 58 FOR ENERGA GGR, √ėVINGS, LOT BF XXXX, BAKELITTFABRIKKEN A/S¬Ľ.

For √• skyte ut granatene ble det kj√łpt inn 2000 MECAR utskytingsr√łr for Garand M1 og 3000 utskytningsr√łr for Mauser M/98kF1. Begge hadde et integrert baksikte som kunne sl√•s opp. Siktet p√• granatutskytningsr√łret var baksikte, mens selve granatkroppen fungerte som forsikte. Begge utskytningsr√łrene ble levert i et smalt, brunt l√¶rfutteral.

De skarpe ENERGA granatene kom i kasser av 50 granater. Til Norge ble det kj√łpt inn 5000 ammunisjonsbokser for to granater med b√¶rereim. Detonatorene og brannr√łrene le levert separat. Detonatorene ble pakket 100 i hver eske med 20 esker i samme emballasje, til sammen 2000 i hver kasse. Brannr√łrene ble pakket i trekasser med 25 brannr√łr i hver. 5 kasser ble pakket i en ny kasse med 125 brannr√łr i hver.

F√łr bruk m√•tte detonator og brannr√łr monteres. Detonatoren ble montert i en br√łnn bak p√• granaten, etter at haler√łret var skrudd av. Gjengene p√• haler√łret m√•tte p√•f√łres en tetningsmasse for √• gj√łre granaten vanntett. Foran p√• granaten var det et hull for brannr√łret dekket av en plasthette og et metallokk gjenget inn i granatkroppen. Beskyttelseshetten kunne fjernes for h√•nd, mens lokket m√•tte skrus ut med en mynt eller lignende. Brannr√łret ble montert med en tetningsmasse og beskyttelseshetten ble satt tilbake p√• brannr√łret. Fem mann brukte 8 timer p√• √• klargj√łre 300 granater til bruk.


Kilder
  • √Örbok NVS 2017, Askild Antonsen og Tom √ėdemark, ISBN 978-82-90867-38-1, side: 22-30
  • Cartridge Cases, Per Arne Andersen, Vidar Andresen, Trond Str√łmstad, side: 193

Flere bilder

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-BF-drivpatron-energa-3.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-BF-drivpatron-energa-2.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland


Brukt i våpen

M/98k F1 - Hæren

M/98k F1 - Flyvåpenet

M/98k F1 - Kystartilleriet