7,62x63 - Drivpatron - M3

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-RA-drivpatron-energa-1957-1.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - 7,62x63 mm drivpatron for utskyting av Energa granat ved bruk av MECRA utskytingsr√łr p√• Garand M1 eller Mauser M/98kF1.



Modell og produksjon

Kaliber............................. 7,62x63
Type................................ Drivpatron
Modell.............................. M3
Produsent........................ Raufoss Ammunisjonsfabrikker
Produsentland.................. Norge
Produksjonsår.................. 1957


Tekniske Data

Patronlengde.................... 63,0 mm
Kuletype.......................... Ingen
Hylsemateriale................. Messing
Bunndiameter................... 11,95 mm
Tennhettering................... Svart


Beskrivelse

I 1956 anskaffet Norge 50 000 skarpe ENERGA granater fra MECAR i Belgia. Granaten ble brukt for Garand, Mauser M/98kF1 og senere for AG3. Granaten ble satt p√• et granatutskytningsr√łr p√• v√•penets munning, og ble skutt ut ved hjelp av en drivpatron. Utgangshastigheten var 75 m/s og maksimal rekkevidde var 550 m. Den praktiske rekkevidden var imidlertid ikke mer enn 200 m.

Granaten ble levert i et pappr√łr med to drivpatroner i kaliber .30-06 tapet fast til styreskaftet p√• granaten. Dette sikret at soldaten alltid hadde to patroner av riktig type ved √•pning av granaten. Disse patronene var i messing. For √łvingsgranatene ble bakelittfabrikkens gule plast drivpatroner M58. Disse kom i 50 skuddsesker merket ¬ę50 DRIVPATRONER, PLAST, 7,62 mm M. 58 FOR ENERGA GGR, √ėVINGS, LOT BF XXXX, BAKELITTFABRIKKEN A/S¬Ľ.

For √• skyte ut granatene ble det kj√łpt inn 2000 MECAR utskytingsr√łr for Garand M1 og 3000 utskytningsr√łr for Mauser M/98kF1. Begge hadde et integrert baksikte som kunne sl√•s opp. Siktet p√• granatutskytningsr√łret var baksikte, mens selve granatkroppen fungerte som forsikte. Begge utskytningsr√łrene ble levert i et smalt, brunt l√¶rfutteral.

De skarpe ENERGA granatene kom i kasser av 50 granater. Til Norge ble det kj√łpt inn 5000 ammunisjonsbokser for to granater med b√¶rereim. Detonatorene og brannr√łrene le levert separat. Detonatorene ble pakket 100 i hver eske med 20 esker i samme emballasje, til sammen 2000 i hver kasse. Brannr√łrene ble pakket i trekasser med 25 brannr√łr i hver. 5 kasser ble pakket i en ny kasse med 125 brannr√łr i hver.

F√łr bruk m√•tte detonator og brannr√łr monteres. Detonatoren ble montert i en br√łnn bak p√• granaten, etter at haler√łret var skrudd av. Gjengene p√• haler√łret m√•tte p√•f√łres en tetningsmasse for √• gj√łre granaten vanntett. Foran p√• granaten var det et hull for brannr√łret dekket av en plasthette og et metallokk gjenget inn i granatkroppen. Beskyttelseshetten kunne fjernes for h√•nd, mens lokket m√•tte skrus ut med en mynt eller lignende. Brannr√łret ble montert med en tetningsmasse og beskyttelseshetten ble satt tilbake p√• brannr√łret. Fem mann brukte 8 timer p√• √• klargj√łre 300 granater til bruk.


Kilder
  • √Örbok NVS 2017, Askild Antonsen og Tom √ėdemark, ISBN 978-82-90867-38-1, side: 22-30
  • Cartridge Cases, Per Arne Andersen, Vidar Andresen, Trond Str√łmstad, side: 193

Flere bilder

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-RA-drivpatron-energa-1957-2.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - Bunnmerke "R.A 57" som betyr at hylsen er produsert av Raufoss Ammunisjonsfabrikker i 1957.

Kjente bunnmerker av typen vist på bildet ovenfor:

R.A. 57 R.A. 58


./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-RA-drivpatron-energa-1957-3.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - Hylseenden er forseglet med voks.

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-RA-drivpatron-energa-1957-4.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - Hver enkelt patron er pakket i forseglet pose p√• ca 91 x 41 mm.

./ammo/762x63/patroner/Patron-762x63-RA-drivpatron-energa-1957-5.JPG
Foto: - - Ronny √ėvland - Patronens vekt er ca 15,5 gram.


Brukt i våpen

M/98k F1 - Hæren

M/98k F1 - Flyvåpenet

M/98k F1 - Kystartilleriet